Wednesday, 25 February 2009

Berniaga

Hari ni aku join projek catering untuk MAPSA. Bukan apa saja seronok2 sambil tambah pendapatan. Masak nasi dan lauk ayam masak lemak. Teringat zaman sekolah dulu, musim langsat aku bawak langsat dan jual kat kawan2 serta cikgu, musim jambu, musim buah mata kucing pun camtu jugak. Mungkin darah tu dah mengalir dalam badan .... mana taknya Nenek Pendek (Arwah Moyangku) dulu sampai dah tua pun masih berulangalik ke Singapura bawak petai berkilo2. Encik pompuan (Arwah Nenekku) pun camtu jugak.... walaupun dia tak sekolah tapi kalau bab kira duit memang tak boleh nak ngelat. Mama pulak cam biasalah dari aku kecik dia meniaga periuk, tupperware, kasut manik, rantai manik, telekung dan entah apa2 lagilah. Jadinya aku pun kekadang rasa seronok nak meniaga ni. Dah buat projek paper tapi belum tahu bila nak realisasikannya sebab perniagaan tu belum ada kat Malaysia tapi potensinya sangat besar. Cuma yang buat aku menangguh-nangguhkannya adalah kerana memikirkan keluarga. Berniaga memerlukan masa yang cukup banyak dan aku tak sanggup nak korbankan masa tu. Mungkin suatu hari nanti insyallah impian itu akan tertunai.

No comments: