Tuesday, 17 February 2009

Buku

Buku memainkan peranan penting dalam kehidupan seorang pelajar. Tapi buku juga punya peranan yang penting dalam kehidupan individu walaupun bukan bergelar pelajar. Sejauhmana kepentingannya bergantung pada individu tersebut. Minat membaca harus dipupuk dari kecil dan alhamdulillah aku memang minat membaca sejak kecil lagi. Kalau pergi ke rumah sesiapa yang ada buku-buku yang banyak di rumah tersebut, memanglah amat menggembirakan aku. Kalau ditinggalkan aku di dalam perpustakaan atau di kedai buku, tak kiralah lama mana pun aku tak kisah. Rasanya seperti aku tak boleh hidup tanpa buku. Dan satu perkara yang akan aku rindui sepulangnya aku ke Malaysia nanti adalah perpustakaan di sini. Adalah merupakan satu kerugian bagi mereka yang tidak memanafaatkan kehadiran berbagai2 jenis buku yang ada di perpustakaan itu. Terdapat pelbagai ilmu dalam buku2 tersebut dan terpulang kepada pembaca untuk menikmatinya.

No comments: