Tuesday, 3 February 2009

NZealand

Apa yang aku suka tentang New Zealand?
1) Aku suka cuaca musim Sejuk, Luruh dan Bunga tapi bukan musim Panas. Masyaallah peritnya.
2) Aku sukakan keindahan alamnya. Cukup indah menakjubkan. Subhanallah.

Apa yang aku tak suka tentang New Zealand?
1) Aku tak suka masyarakatnya. Tapi bukan semua.
2) Aku tak suka keadaan ekonominya. Menyusahkan.
3) Aku tak suka kehidupan sosial mereka. Tidak sesuai untuk mendidik anak2 menuju Islam. (Pendapat aku la, orang lain itu dia org punya cerita)

Banyak lagi tapi aku malas nak tulis. Mood tak de. Tiba2 aku terfikir kat Malaysia kalau beli saham ASN, ASB ...dan ntah apa2 saham orang sibuk dok tanya kat Ustaz...ok ke? Sebab duit tu dilaburkan ke dalam perniagaan yang katanya tidak halal. Kalau dok UK ke, atau kat mana2 negara kafir yang bagi benefit utk rakyat dia, boleh ke ambik duit tu? Duit tu bukan ke datangnya dari pelaburan ke atas perniagaan2 yang tidak dapat dikenalpasti halal haramnya.
Teringat masa kat UK dulu ... ada sorang pompuan Afrika. Dia marah betul kat kawan aku sebab kawan aku ni tak pakai tudung tapi dia dengan berseleranya makan McD tu, tak pe pulak. Habis tu dia dengan bangganya menceritakan keseronokan dok kat UK walaupun berjauhan dari suami bahawa dia dapat benefit utk anak2 lebih2 lagi kalau dia pegi church. Agamanya Islam tapi kalau gi church dapat duit, so pegilah supaya boleh dapat duit. Tipu daya dunia lagi... ngeri betul.
Ada lagi satu perkara aku nak tulis tapi mood aku memang tak dak. Ntahlah kenapa.... Lain kalilah bila aku ok skit.

No comments: