Thursday, 29 January 2009

GAZA.PALESTIN.ISRAEL

Rata2 orang sibuk memperkatakan isu Israel ni. Satu yang aku tahu orang Israel ni memang ramai yang cerdik2 dan Allah memang kasihkan mereka. Tapi aku tak nak komen sebab aku masih perlu banyak membaca. Bilamana menulis dan tulisan itu tidak benar atau ada khilafnya kelak takut mempamirkan kejahilan sendiri. Oleh yang demikian aku akan membaca dan terus membaca. Sedikit yang aku dapat dari pembacaan :-
60 Tahun Nakbah Palestin (Dr. Zainurrashid (Perunding Aman Palestin)

Nakbah - Malapetaka /Bencana besar.
Nakbah Palestin - Penubuhan negara haram Israel yang diistiharkan secara rasmi pada 15 Mei 1948. Berlaku selepas kependudukan dan penjajahan haram oleh rejim Yahudi Zionis ke atas tanah dan penduduk asal negara Palestin secara sistematik dengan bantuan British dan PBB. Tarikh itu adalah detik hitam buat penduduk asal bumi Palestin, org2 Arab dan dunia Islam secara keseluruhan. Negara yang asalnya damai dan adil untuk ribuan tahun dilanda derita, keperitan dan kepedihan yang berpanjangan di bawah jajahan dan kongkongan Yahudi Zionis. British merupakan sekutu kuat gerakan Zionis dan telah mengistiharkan Deklarasi Balfour pada 2 November 1917 dgn memberi jaminan utk mewujudkan sebuah negara khusus untuk bangsa Yahudi di Palestin. Ini merupakan usaha paling jahat dlm sejarah peradaban dunia kerana ia mencabuli perjanjian antarabangsa. Deklarasi ini menidakkan hak dan aspirasi penduduk bumi Palestin yang sah yang kemudiannya telah diikuti dengan penjajahan Palestin oleh tentera British. Selepas itu berlakulah penghijrahan beramai-ramai yang sistematik yang melibatkan ratusan ribu Yahudi Eropah dan Rusia ke Palestin. Sedikit demi sedikit tanah milik penduduk Palestin dirampas samada dgn kekerasan mahupun penipuan oleh pendatang Yahudi.

Ada banyak lagi, tapi kenalah baca. Isu ni bukan isu baru ....mata dan pandangan siapakah yang telah Allah hijabkan???? Kadang di internet banyak terdapat mail, petisyen berkenaan isu ini. Benarkah orang Islam yang buat atau sebaliknya? Kadang2 dalam keadaan dan perkara seperti ni langkah berhati2 perlu diambil, contohnya aku dapat mail supaya tidak Membeli Barangan Produk Israel. Jika dilihat dari sudut Marketing, memang untung penjual barangan tersebut sebab secara tiba2 dia orang dapat Iklan/Promosi Percuma. Berapa ramai yang mematikan langkah ke Tesco, Carrefour? Kalau yang duduk di luar negara terutamanya negara Eropah, bertabur kedai milik Israel.... tahukah kita milik siapa??? Silap2 Blog dan komputer ni dicipta manusia yang masih berdarah Israel sebagaimana terciptanya TV. Jadi macam manalah nak Boikot Israel?
Hish asyik2 dok sebut Israel. Kebiasaannya bila kita kasih dan sayangkan seseorang barulah kita selalu sebut namanya, ini dah sah2 menyampah tapi asyik dok sebut2 jugak. Confuse betul #####.

No comments: